שווקי כריסמס קסומים באיזור בוואריה בגרמניה

לאחר 3 שנים שאני גרה בגרמניה, אפשר להגיד שיש לי דוקטורט בשווקי הכריסמס באיזור שלנו, בוואריה, שמאפשר לי להבחין בניואנסים השונים ביניהם ולסמן את העדפותי.
השווקים החביבים עלי הם דוקא אלו הפחות מוכרים ומסחריים, לכל אחד מהם יש קסם ואופי מעט שונה והם נמצאים בעיירות הגרמניות הטיפוסיות שמהוות תפאורה משגעת לחגיגה הזו.
מזמינה אתכם לשוטט איתי בשלושה שווקים כאלה שאני אוהבת במיוחד, לספוג אווירה ולשתות יין חם.

שוק הכריסמס של ULM

בגרמניה הכריסמס נקרא WEIHNACHTEN וסנטהקלאוס הוא בכלל ניקולאוס והוא מגיע לחלק ממתקים לילדים כבר ב 6 לדצמבר.
נהוג גם לתת לילדים 24 הפתעות קטנות שמחכות להם כל בוקר, החל מה 1 לדצמבר ולספור את הימים לאחור עד ערב חג המולד.
כל זה מבטיח שחודש לפני ערב החג העיר לובשת חג והשווקים נפתחים (WEIHNACHTS MARKTS)

ניקולאוס ואני בחזית מסעדת הפורלים הטובה בעיר

הדקורציה של החנויות משגעת,
המבחר של הקישוטים לעץ האשוח ולבתים המקושטים מבפנים ובחוץ – מטורף
המבחר של אריזות המתנה – מהפנט (כי המתנות לא נארזות בחנויות אלא כל אחד אורז את מתנותיו והאריזה היא חלק בלתי נפרד בחשיבותו מהמתנה עצמה, תוכלו לקרוא על זה גם כאן בפוסט על הכנת אריזות מתנה מיוחדות ואישיות),
החנויות עולות על גדותן במוצרים ומתנות,
כולם במוד קדחתני של הכנות, תיכנונים לחופשה הארוכה ולפגישות עם המשפחה, לארוחות וכמובן קניות בין לבין לפני ואחרי.

ממש מזל שאני לא צריכה לקשט שום עץ כי לא הייתי עומדת בזה. המבחר הוא ממש OVERWHELMING ואין סיכוי שהייתי מצליחה לבחור.
הצטרפתי השנה לערב של חברים שבו כל המשפחה סייעה בתליית ויצירת הקישוטים של האשוח, שנחתך ונקנה באותו בוקר ביער מפוקח. ברקע התנגנו שירי כריסמס וזו באמת היתה אוירה קסומה. למדתי מהם שכל שנה הם משתמשים בקישוטים שצברו במהלך השנים, ומוסיפים משהו אחד חדש.

איך אפשר לבחור?

ועם כל היופי והניצנוציאדה הזו יש לי גם קצת ביקורת –
עודף הצרכנות הנובע מהחג הזה ממש עבר את הגבול בעיני, הטירוף של האנשים בנושא הענקת המתנות, שחייבות להיות יקרות ומפוארות מעלה סימני שאלה עד כמה המנהג הזה מתאים להיום, בעידן של עודף צרכנות, כשלרובנו יש כמעט את כל מה שאנחנו רוצים (ובטח את כל מה שאנחנו צריכים) וקניות זה ממש לא משהו שמחכה לחג של פעם בשנה.
כמה, כמה אפשר לקנות???
הזדהיתי מאד עם אמירות שנתקלתי בהן ברחבי הספירה שקראו ל SLOW SHOPPING, להאטת הצריכה, לקניית מתנות סמליות ולקניה אחראית, מתנות שידוע מי עומד מאחוריהן, איפה הן יוצרו ומאיפה מגיעים חומרי הגלם שלהן, תוך עידוד קניה מאומנים, עסקים קטנים וחברות משפחתיות. ותחשבו על זה…

דגימה מנראות החנויות והקניונים


אז בואו איתי לשלושת השווקים האהובים עלי באיזור בוואריה:

Rothenburg ob der Tauber
העיירה אולי הכי מפורסמת ומיוחצנת על הדרך הרומנטית, מוקפת חומה שנשתמרה מימי הביניים ועמוסת בתי קורות העץ העתיקים, הצבעוניים והמעוטרים. פשוט מדהים להסתובב בתוך האסתטיקה הזו שנשמרה ומתוחזקת כל כך הרבה שנים.
דוכני שוק הכריסמס של רוטנבורג מפוזרים בכל מרכז העיירה, בתוך הסימטאות הקטנות ובכיכר המרכזית וגם חנויות העיירה מצטרפות לחגיגה ומציגות חלונות ראווה לתפארת.
אסור לפספס את החנות המפורסמת Käthe Wohlfahrt שמוכרת מוצרי כריסמס גרמניים מסורתיים (במשך כל השנה) ומהווה אטרקציה לתיירים. לא ראיתם דבר כזה. השוטטות בה היא במסלול מאורגן (כמו באיקאה) ועם מוזיקת הרקע, התחושה היא של הליכה בארץ אגדות. וכדאי גם לטעום גם את העוגיה המסורתית המקומית, SCHNEEBALL – כדור השלג, העשויה חתיכות של בצק בצורת כדור, שמספרים שמקור המתכון לפני 300 שנה כשהחיילים היו צריכים לקחת מזון שנשמר לשבועות רבים. העדכון של היום הוא המילוי והציפוי של הכדורים בחגיגה של שוקולד ותוספות אגוזים, שקדים וסוכריות. (מזכיר לי משהו…)


Esslingen am Neckar

בעיירה הנמצאת כ 15 ק"מ משטוטגרט יש את אחד השווקים המקסימים באיזור, המשלבים שוק כריסמס רגיל ושוק ימי הביניים, תמה האהובה במיוחד על הגרמנים.
על רקע הבתים העתיקים עוצרי הנשימה גם כאן, נראה מאד טבעי שהעיירה חוזרת בזמן לאחור, אל אותה תקופה עתיקה בה הם נבנו. דוכני השוק עשויים בולי עץ ומעוטרים בדגלונים, מוכרי הסחורות לבושים בבגדים ההיסטוריים של התקופה ומציעים מוצרים בטעם של פעם עשויי עץ, ברזל, קרמיקה, לבד, צמר, זכוכית, ליקרים, כלי נגינה מחומרים טבעיים, חרוזים, פרוות מלאכותיות ועוד.
קראפטרים מדגימים את מלאכתם – ניפוח זכוכית, חרשות ברזל, הכנת מברשות, מטאטאים, חבלים וסלסילות, ליבוד ופיוטר. דוכני משחק לילדים (קליעה למטרה עם גרזנים וחרבות, זריקת ביצים קשות, קרבות משחק והפרס לכולם – אבנים צבעוניות), האוכל – קדרות בשר כבדות על גחלים, שפצל'ה עם כרוב, נקניקיות… תוסיפו מופעי אקרובטיקה, להטוטני אש ותיאטרון רחוב, אדי GLUEWEIN (יין חם) מנחם ומשמח או קינדר פונץ' לילדים וקיבלתם חגיגה מטורפת.
בסופי השבוע עמוס ביותר, מומלץ להגיע בבקרים של מהלך השבוע.


Ulm
זו העיר שאני גרה בה אז אני משוחדת:) אין ספק ששוק הכריסמס של העיר, הפרוס לרגליה של הכנסיה הגבוהה באירופה (768 מדרגות לראש המגדל וכן, ספרנו…) הוא אחד היפים ולראיה התיירים שמגיעים אליו מכל האיזורים מסביב.
זהו שוק גרמני טיפוסי על כל סממניו עם הקרוסלה המסתובבת, פינת החי המספרת את סיפור הולדת ישו, רכבת לילדים, עץ האשוח המרכזי וטונות של דוכנים. אני יכולה לספר לכם שהשוק חשוב מאד ומשמעותי לתושבי העיר ומהיום שהוא נפתח, אנחנו פוקדים אותו מספר פעמים והוא הופך להיות מרכז חברתי. הילדים של בתי הספר הגרמניים מגיעים לכאן כחלק מפעילות בית הספר, נהוג שהחבר'ה נפגשים כאן אחרי העבודה…מינגלינג צפוף עם כובע על הראש וכפפות על הידיים שמחזיקות כוס Glühwein מחממת (אל דאגה, ניידות משטרה ממתינות בשעת סיום השוק, ביציאות של החניון המרכזי ובודקות את הנהגים אחד אחד שלא חרגו מרמת האלכוהול המותרת).
זו הזדמנות מעולה לשוטט במרכז העיר הלא מאד גדול, להכנס לכנסיה המרשימה, לראות את חלון הויטראז' שמוקדש לישראל ISRAEL FENSTER ומספר את סיפור השואה והתקומה, להסתובב בסימטאות, ברובע הדייגים ולאורך הדנובה. מי שמגיע, אשמח לתת לכם המלצות נוספות על ULM.

ממטעמי השוק – עוגיות LEBKUCHEN (הגינג'רברד) אגוזים ובוטנים מסוכרים, ערמונים על האש, שיפודי פירות בשוקולד