איך מציירים עם צמר? עושים סדנת ליבוד (FELTING)

 

את הביתן של המשפחה ההולנדית הזו ראיתי כבר ביריד קראפט שנה שעברה וכבר מאז אני זוממת להצטרף אליהם לסדנת ליבוד (FELTING) , כי זו טכניקה שתמיד רציתי להכיר.

ADRIAN-ART מגיעים במיוחד מהולנד לירידי קראפט בגרמניה, מקימים ביתן מדהים שמשאיר אותך המום לנוכח הצבעוניות המהממת והחזקה הזו של חוטי הצמר וחומרי הגלם, ותוך כדי היריד, מעבירים סדנאות ליבוד למי שמעוניין. הסדנאות האלה ממש מושכות תשומת לב של הקהל, כך שפתאום מצאתי את עצמי מוקפת בקהל שמסתכל על מה שאני עושה….

ואת הפוסט הזה בכלל אני חייבת לאיציק – חבר וותיק שבדיוק הגיע אלינו לביקור בימי יריד הקראפט בשטוטגארט שבו עשיתי את הסדנא. באותו היום, היו גם מיליון תערוכות אחרות במרכז הקונגרסים שבו התקיים היריד, שאפשר היה לבלות בהן כמה ימים. יריד משחקים, אלקטרוניקה, מזון טבעוני… ולשמחתי הרבה איציק התעניין בכל התערוכות ואפילו הסכים ללוות אותי לסדנת הליבוד ולתעד כל רגע. 

נכון ביתן מהמם?

הטכניקה של הליבוד מאפשרת ממש לצייר עם הצמר ולעצב את מראה הבד לפי רצוננו, תוך יצירת משטחים בעלי טקסטורה, נפח ותלת מימד, ומשחקים מאד יפים של שקיפות ואטימות. הבגדים שאדריאן מייצרת מבדי הליבוד מדגימים את האפשרויות האלה:

למעשה, ליבוד רטוב הוא תהליך של שפשוף, גלגול ודחיסה של סיבי צמר על גבי בד משי, אשר מהווה בסיס להתלכדותם, עד שהם מתלבדים ומתלכדים בו בצורה מלאה. התהליך מבוצע תוך כדי הרטבה מלאה של הסיבים במים עם סבון. הגילגול מבוצע מספר רב של פעמים ולאורך זמן, כאשר כל פעם משנים את כיוון הגילגול ובמהלכו, הצמר מתכווץ משמעותית (כ 30% כיווץ)

החומרים שקיבלתי בסדנת הליבוד:

בחרתי לעשות צעיף לא גדול במיוחד עקב אילוצי זמן, זמן הסדנה היה בערך שעה וחצי

גוש של סיבי צמר מרינו ומעט סיבי משי (באורך צעיף בינוני לאחר ההתכווצות)

פיסת אריג בד משי בגודל הצעיף

רשת לגילגול (אני חושבת שנקראת רשת יתושים)

סבון שמן זית, מומס במים חמימים בתוך קערה (המים מסייעים בהתכווצות הצמר והסבון עוזר לליבוד הסיבים)

פומפה לזילוף מי הסבון

תהליך הליבוד באופן כללי:

להלן סרטון קצר שמראה בקצרה את כל התהליך (צולם במהלך הסדנה באייפון ונערך ע"י בתי היקרה, הדר)

https://www.youtube.com/watch?v=MQal_DB8p0o&feature=youtu.be

 

הנחתי את בד המשי על גבי רשת היתושים, פרסתי אותו היטב והרטבתי אותו במים. 
בעזרת האצבעות חילקתי ופתחתי את גוש סיבי הצמר ל  5-6 רצועות סיבים ארוכות ודקות והנחתי אותן על גבי בד המשי, אחת ליד השניה, עם מרווחים ביניהן. ככל שהמרווח בין הרצועות גדול יותר כך ישארו יותר חלקים "ריקים" ללא ליבוד, שרק רשת המשי נראית ביניהם וכך מתקבל מראה חצי שקוף.

עם 2 רצועות סיבים נוספות של צמר ושל משי "ציירתי" ספירלות מעל פסי הסיבים הארוכים. ברצועות אלה עירבבתי גם את סיבי המשי על מנת ליצור אפקט של כיווץ וברק שרציתי לקבל בעיגולים.
המשי אינו מתכווץ בשיעור ניכר כמו הצמר, וההבדל בהתכווצות ביניהם יוצר נפחיות וטקסטורה בבד הלבד שנוצר, ובנוסף, סיבי המשי מקנים אפקט של ברק לבד.
את הדוגמא של הספירלות בשילוב העיגולים אני בחרתי לעשות. אפשר כמובן לצייר איזו דוגמא שרוצים. אם משתמשים בגושי צמר בצבעים שונים, ניתן ליצור דוגמאות של דמויות, ציורי נוף, חיות וכו'

לאחר שסיימתי "לצייר" הרטבתי כהוגן במים וסבון את כל הסיבים מלמעלה, בעזרת הפומפה המיוחדת. כיסיתי את הכל ברשת הגומי, לחצתי על הרשת מלמעלה בעזרת הידיים, והרטבתי שוב.

מכאן מתחיל תהליך הגילגול שחוזר על עצמו המון פעמים:
מגלגלים את הבד בתוך שתי שכבות הרשת כמעט עד הסוף – לפני הסוף מרדדים הלוך חזור 25-30 פעמים – פותחים את כל הגילגול חזרה – מסירים את הרשת העליונה בזהירות מהבד – מרטיבים את הסיבים – מניחים שוב את הרשת העליונה – מגלגלים שוב את כל השכבות לכיוון ההפוך – וחוזר חלילה.
בכל פעם שמבצעים את ההסרה של הרשת לאחר הגילגול, רואים כיצד סיבי הצמר נטמעים בתוך בד המשי, מתלבדים ונלכדים בו, עד שהם ממש הופכים להיות חלק מהבד ליצירת הלבד. בכל ליבוד, הצמר מתכווץ והצעיף נהיה קטן יותר ויותר.
למעשה אריג המשי מהווה את התשתית של הצעיף, וסיבי הצמר מתלכדים ומתלבדים אליו, ואחד לשני.

כאן גלגלתי את כל השכבות כמו רולדה עד כמעט קצה הצעיף. לפני סוף הגילגול, עצרתי והתחלתי לגלגל גילגולים קטנים כ 20-30 פעמים, הלוך חזור בלי להפעיל לחץ, כמו שמרדדים בצק.

פתחתי חזרה את הגילגול, הסרתי את שכבת הרשת העליונה בזהירות בלי שהסיבים ידבקו אליה, הרטבתי שוב את הסיבים וחזרתי על כל התהליך מחדש. ככה עשיתי אולי 5-6 פעמים. האמת שלא ספרתי..

לאחר הרבה גילגולים , ולאחר שהצעיף כבר היה ממש מכווץ , גלגלתי אותו בלי בדי הרשת בכלל, תוך כדי סחיטת המים והוצאתם מהבד.
אפשר לראות עד כמה הידיים שלי כחולות מהצבע..הסיבים שאני השתמשתי בהם צבועים סינתטית, אך ניתנים למכירה גם סיבים שנצבעו בצבענים טבעיים.

כל מה שנותר לי לעשות בבית, זה לשטוף את הצעיף במים ולייבש.
וכך נראה הצעיף בסיום התהליך
האמת שיצאתי מהסדנה ממש מרוצה ושמחתי להעניק אותו במתנה לאימי היקרה:)

כל מה שנותר לי לעשות בבית, זה לשטוף את הצעיף במים ולייבש.
וכך נראה הצעיף בסיום התהליך
האמת שיצאתי מהסדנה ממש מרוצה ושמחתי להעניק אותו במתנה לאימי היקרה:)

כל מה שנותר לי לעשות בבית, זה לשטוף את הצעיף במים ולייבש.
וכך נראה הצעיף בסיום התהליך
האמת שיצאתי מהסדנה ממש מרוצה ושמחתי להעניק אותו במתנה לאימי היקרה:)

מקווה שנהנתם מההצצה הזו לסדנת הליבוד.
אשמח מאד אם תצטרפו אלי גם לפוסטים הבאים, ותירשמו בתיבת ההרשמה בצד הבלוג, מבטיחה להמשיך ללכת לעוד הרבה סדנאות וירידים.
ואם אתם קופצים לגרמניה ורוצים לבקר ביריד קראפט, תוכלו לראות כאן תאריכים של הירידים העיקריים הקרובים.

להתראות בינתיים

דלית

1 thoughts on “איך מציירים עם צמר? עושים סדנת ליבוד (FELTING)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *